Proč se zabýváme botanikou?

Minulý a předminulý týden jsem měla tu čest se po letech zúčastnit představování pracovních skupin na Přírodovědecké fakultě Jihočeské Univerzity pro studenty prvních ročníků. Tato akce je vlastně soubor seminářů, na kterých každý týden některá z kateder prezentuje studentům, jaké obory a zajímavá témata se dají studovat na její půdě. V minulosti to fungovalo tak, že měli-li jste štěstí a váš obor se prezentoval mezi prvními v říjnu, přišla si to poslechnout spousta nadšených prvňáků, dychtících po informacích. Neměli-li jste štěstí a prezentovali jste v prosinci, přišlo studentů jen několik a i ti spíše pospávali než by sršeli zájmem.

Tento rok je seminář povinný a navíc katedra botaniky se představovala mezi prvními a to ve dvou terminech. Napřed smršť klasických prezentací o tom, jaké všechny zajímavé vědecké otázky se tam řeší a jaké metody se k tomu používají. Potom den otevřených dveří přímo na katedře s občerstvením a  možností neformálních rozhovorů s vyučujícími. Skvělý nápad! Obě akce proběhly v přátelském duchu a prvňákům z toho musela jít hlava kolem a určitě teď netouží po ničem jiném, než studovat právě botaniku. Já to ještě neřekla? O to právě jde, nalákat nové studenty.

Vždy, když jsem v minulosti prezentovala prvňákům svou práci, byla jsem zmítána pochybnostmi, zda přiznat, že studium podzemních orgánů rostlin nepotřebuje žádné skvělé molekulární laboratoře, ale rýč a zašpiníte si při tom ruce (a nejen je). Taky mi bylo jasné, že studenti vycítí mou morousnou povahu. Potom jsem si ale vzpomněla, jak já sama jsem se rozhodla pro botaniku. Chtěla jsem se botanikou zabývat od malička a ani ty nejnudnějších přednášky, které se na katedře botaniky mé Alma mater přednášely, ani mejdany pořádané katedrou zoologie mě neodradily respektive nenalákaly jinam!

Tohle prozření mě přivedlo na myšlenku, zeptat se kolegů, co je přivedlo k tomu, že nakonec vystudovali botaniku. Jednoduchý dotazníček mi vyplnilo 19 kolegů zabývajících se systematikou nebo ekologií rostlin. Ze 14 možností mohli respondenti zatrhnout více a počet zaškrtnutých možností se pohyboval od 1 do 8. Odpovědi seřazené podle důležitosti jsou v následujícím seznamu spolu s počtem hlasů, které získaly:

Inspiroval mě učitel na vysoké škole (10)

Botanici hodně cestují (9)

Byl to můj sen od dětství, ale konkrétní důvod nevím (7)

Inspirovala mě rodina (7)

Botanici dělají zajímavý výzkum (6)

S botaniky je největší sranda v terénu (5)

Inspiroval mě učitel na střední škole (4)

Inspiroval mě učitel na základce (3)

S botaniky je největší sranda v hospodě (3)

Další důvody (inspiroval mě přírodovědný kroužek, zajímají mě rostliny, rostliny nikam neutečou) (3)

Inspiroval mě kamarád (1)

Nikdo na botaniku nechtěl, tak tam bylo volno (1)

Botanici dělají dobrou vědu (1)

Šli tam všichni, tak jsem se přidal (0)

Takže se zdá, že tak jako já, spoustu dnešních botaniků bylo přesvědčeno o tom, že budou botaniku studovat dlouho před tím, než vstoupili na univerzitu. Stejně tak jich bylo hodně inspirováno dobrým přednášejícím na vysoké škole. Za část zájmu o botaniku byla zodpovědná touha po cestování, ale věřím, že to respondenti brali spíš jako bonus oboru než hlavní motivaci. Samozřejmě, že dnes se rozhoduje pro studium nová generace, kde to může fungovat jinak. Možná, že by stálo za to, až se zapíší na jednotlivé katedry udělat podobnou dotazníkovou akci mezi nimi…

Obrázek: je to linoryt, který vznikl před více než 30-ti lety. Nepamatuju se už, proč právě toto písmeno a proč jich nikdy nevzniklo více (třeba celá abeceda). Zobrazené rostliny jsou: divizna, dýně, drchnička, durman a děhel. A ta dýně se dnes hodí, je totiž Halloween, předvečer svátku všech svatých.

Zanechat Odpověď

