Jak pečovat o doktorandy?

Doktorandi jsou vědecký potěr, začíná jich mnoho, ale přeměna na dospělého vědce je složitá a bolestivá. Během čtyř let by měli řešit své vědecké téma, vyzkoumat pomocí pokusů a pozorování něco nového, sepsat to do doktorské práce, referovat o tom na konferencích, navštívit spřátelené zahraniční pracoviště a něco se tam naučit, a nakonec, obhájit doktorskou práci. Jen část z těch, co začali doktorandské studium, jej skutečně dokončí, a jen část z těch, kteří dokončili, se stane vědci. To je celkem očekávaný trend když uvážíme, že ve vědě by měli pracovat ti nejlepší. Problém však je, že systém, tak jak je nastaven, nemusí nutně selektovat jen podle kvality a motivací.

Těmi pochopitelnými příčinami, proč doktorandi nedojdou k obhajobě doktorandské práce, jsou například ztráta motivace nebo neúspěch. Proč se zabývat akademickými problémy, které jsou naprosto odtržené od života? Proč se neustále zakoušet nepřátelské hodnocení posuzovatelů grantů a rukopisů? Proč stále opakovat neúspěšný pokus? To je v pořádku, absolvent vysoké školy si najde uplatnění i bez doktorského titulu a třeba bude šťastnější, než kdyby se trápil s vědeckými otázkami. Studenti doktorandského studia však končí také proto, že se nemohou vědecké práci zcela věnovat. Stipendium doktoranda je nízké a nepostačuje na skromný život zvláště, když má doktorand rodinu. Z tohoto důvodu však opouštějí dráhu směřující k akademické kariéře také ti, kteří by byli třeba skvělými objeviteli, kdyby svou finanční situaci nemuseli řešit na úkor studia.

Z nastíněných důvodů je zpráva o tom, že ministryně školství přišla s návrhem zvýšit doktorandům stipendium na dvojnásobek (zde), skvělá, ALE, myslím si, že bychom měli rovnou v systému udělat ještě další změny. Kdybych měla tu pravomoc, byly by to tyto:

(1) Samotný vstup do doktorandského studia by měl být výběrový. Samozřejmě, že do doktorandského studia nevstupují všichni studenti, kteří absolvují vysokou školu, ale motivace často je: “nevím, co dělat, tak si prodloužím bezstarostný studentský život“. Doktorand by měl být vybrán výběrovým řízením, do kterého by se měli přihlásit třeba i cizinci, když bude stipendium tak vysoké, aby se s ním dalo přežít. Kontrolní sytém, který odliší lehkoživky od těch zapálených existuje, stačí ho jen používat.

(2) Student by se mohl hlásit do doktorandského studia pouze k jinému vedoucímu, než u kterého ukončil magisterské studium. Běžná praxe je, že studenti mají od bakalářského do doktorandského stupně stejného vedoucího a stejné téma. Jestliže takový člověk navíc nastoupí na stejné katedře jako zaměstnanec, není to pro obor určitě ideální.

(3) Vedoucí by měl do doktoranda investovat ze svého grantu. Pokud doktoranda financuje jen škola, nemá vedoucí tu správnou motivaci o pokroky doktoranda dbát. Měl by mít peníze na část stipendia, na práci, na účast na konferencích, aspoň částečně také na účast na stážích.

Samozřejmě, že někteří doktorandi všechny tři body splňují již nyní, ale rozhodně to není pravidlem, aspoň v oborech, které sleduji (ekologie a botanika). Povinné zavedení takových zásad by nebylo úplně jednoduché. Nejsme zvyklí se stěhovat, pracovišť s podobným zaměřením je obvykle v Česku jen několik, malá grantová úspěšnost a krátká délka grantů ztěžuje cílené investice do doktorandů. Navíc, zrovna v těchto letech se hlásí do doktorandského studie velmi slabé ročníky, takže vedoucí jsou častěji ochotni přimhouřit oči nad kvalitou. I když, přiznejme si, někdy těžko poznáte, co z toho mladého člověka vyroste. Najednou totiž záleží, více než na reprodukování memorovaných znalostí při zkouškách, na řešení problémů a kreativitě.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s