Kurz psaní

Není to tak, jak by se mohlo zdát podle obrázku v záhlaví, kurz psaní krásné literatury, ale kurz psaní o biologii*. Navíc je ten kurz zatím jen v mých představách: myslím si totiž, že by byl pro studenty biologie užitečný a přemýšlím, jak by se dal takový kurz vůbec vyučovat, protože jsem sama nikdy nic podobného neabsolvovala. Mezi českými vědci z nějakého důvodu převládá názor, že schopnost psát a vyučovat přichází nějak sama o sobě a svědčí o tom, jestli máte pro práci vlohy. Žádné kurzy tudíž nepotřebujete. Nejeden student však bude souhlasit, že některým vysokoškolským pedagogům by nějaké to pedagogické minimum prospělo. A jak vím z vlastní zkušenosti, kvalita motivačních dopisů, bakalářských a magisterských prací a prvních verzí rukopisů je dána z velké míry opravdu jen přirozenými vlohami studenta psát, které jsou případně korigovány školitelem. Ale proč se to nevyučuje? Vždyť psaní budou absolventi potřebovat, ať už nakonec skončí jako vědci či úředníci!

Já sama jsem možná ideální učitel, psaní mi nejde a moc se u něj natrápím. Navíc je moje neschopnost spojena s tím, že píšu ráda (o tom nakonec svědčí také to, že píši blog a vystavuji tak svůj šroubovaný sloh a gramatické hrubky na veřejnosti). Můžete namítat, že když jsem sama sebe postupně vyučila metodou pokusu a omylu já, vyučí se studenti také. S tím ale nesouhlasím, moje kariéra začínala v dobách, kdy bylo na vše více času (rukopisy jsme psali na psacím stroji a posílali do redakce časopisu několik kopií, aby je redaktor rozeslal recenzentům, zamítnutí článku bez recenzí v podstatě neexistovalo). Jediné rady, kterých se mi dostalo od školitelů mé diplomové práce, byly (i) netrap se jak začít, prostě začni, ale ten první odstavec pravděpodobně za nic nebude stát, tak ho nakonec vyhoď; (ii) piš si nápady, i kdyby to byla jen věta, budou se ti hodit, až to budeš sepisovat; (iii) napsaný text (tehdy na psacím stoji) znovu po sobě čti a podle potřeby papír rozstříhej, přehazuj odstavce a vpisuj nové. Tak ten třetí bod dnes není díky počítačům problém a řídím se i těmi ostatními radami. Přesto to nestačí, je možné se připravit lépe.

Když jsem tak přemýšlela, jak bych takový kurz psaní o biologii učila, rozhodla jsem se po třiceti letech kariéry, poučit nejdříve sebe a zakoupila jsem knihu Vědcův průvodce psaním (The scientist’s guide to writing) od Stephena B. Hearda. Už jsem začala číst a je to poučné, někdy příště se s vámi podělím o detaily. Teď jen něco o úvodu, něco, co bych jako začínající vědecký elév před 30ti lety velmi ocenila, když mi přišla první recenze na článek. Svou diplomovou práci jsem tehdy v českém jazyce přepracovala pro časopis Preslia** a recenze byla zdrcující. Došlo mi, že vlastně vědcem být nemohu, i když doposud nic nenasvědčovalo tomu, že se pro tuto kariéru naprosto nehodím. Ukázalo se totiž, že neumím psát (a to jsem měla ze slohu vždy s přehledem jedničky… tedy když mi kamarádka Blanka opravila hrubky…). Moc si už nevzpomínám, jak se mi podařilo článek opravit, protože nakonec v Preslii vyšel. Tehdy jsem zřejmě objevila něco, o čem se ve Vědcově průvodci psaním píše už v úvodu: nezoufejte, dá se to naučit.

* Goethe také psal o biologii, je považován za zakladatele srovnávací morfologie rostlin. A psaní mu asi šlo, i když jeho jediná botanická práce nemá příliš charakter vědeckého díla, není v ní například jediná citace.

** Dnes už Preslia (časopis České botanické společnosti) české práce nepřijímá.

4 thoughts on “Kurz psaní

  1. Pingback: Kurz psaní: Chování spisovatele – klimesovajitka

  2. Pingback: Kurz psaní: hledání příběhu – klimesovajitka

  3. Pingback: Kurz psaní: struktura příběhu – klimesovajitka

  4. Pingback: Kurz psaní: název a abstrakt – klimesovajitka

Zanechat Odpověď

