Chvála kamarádů a nudy

Chci si tady povzdechnout, jak to mají dnes rodiče těžké. Chtějí vychovávat opravdu správně, moderně a profesionálně a existuje spousta odborníků, kteří mají zaručený návod jak na to. Já sama jsem byla jako začínající matka úplně bezradná a proto jsem se obrátila na knihy (internet byl ještě v plenkách). Jako správnému vědci mi však nestačila jedna kniha, ale našla jsem si jich více. Trápila mě otázka, jak je to s tím kojením. Jestli kojit pravidelně po třech hodinách, nezávisle na řevu dítěte, jak se tvrdilo v první knize. Druhá kniha mi moc nepomohla, říkala, kojte kdykoliv si o to dítě řekne. Rozhodla jsem se další knihy ani neotevřít, protože jsem došla k závěru, že děti při obou přístupech patrně přežijí. Nadále jsem se rozhodla dát spíše na svoji intuici, ve věcech, které jsem si z dětství nepamatovala (jako je to kojení), a později i na vlastní zkušenosti někoho, kdo také jakousi výchovou prošel.

Nejstarší výchovné metody, které na mě byly uplatňovány, byly metody mých babiček. Moje městská babička byla švadlena a chovala králíky. Když se u ní sešlo příbuzenstvo, vařila každému jeho oblíbenou verzi jídla. Jednou, když pršelo, ušila mi pro panenku naprosto dokonalou noční košili. Šila ji velmi dlouho a byla jsem moc netrpělivá. Většinou jsem si hrála se sestřenicemi a bratrancem na dvoře ve vracích aut na to, že někam jedeme. Jednou jsem přijela na prázdniny a byla jsem u babičky úplně sama, a protože jsem si neměla s kým hrát, hrozně jsem se nudila. Tento zážitek ze mě vychoval náruživého čtenáře.

Moje vesnická babička byla učitelka. Byla opravdu přísná. V určitou dobu musel být člověk doma na svačinu, typicky krajíc chleba se škvarkama, a ten musel na místě sníst a teprve potom mohl jít zase ven. Když jsme s bratrem něco provedli, tak jsme dostali vařechou (myslím, že se jednalo o experiment s kouřením, takže jsme si to rozhodně zasloužili). Jednou babička zapálila na stole svíčky, ale postavila je příliš k sobě, takže začal hořet vosk tekoucí ze svíček a potom i stůl (viz obrázek v záhlaví). Když pršelo a nedalo se běhat venku, hrávala s námi černého Petra nebo blechy. Neměla-li na hry čas a my jsme se nudili, řekla, tak si čti. Babička měla zásobu prvorepublikových knížek pro děti, které většinou nebyly vůbec ke čtení, protože byly mravoučné. Už ty názvy: Řídících Márinka nebo Dadla zlobí maminku – nuda. Naštěstí byla babička obecní knihovnicí. Když přišly z okresní knihovny nové knihy, tak je s dědou obalili do balicího papíru a na hřbet jim napsali přírůstková čísla. Knihovna byla hned vedle bytu, kde babička bydlela, a klíč visel na síni. Celá knihovna byla vyplněna policemi se stejně zabalenými knihami s čísly na hřbetech, takže bylo velmi dobrodružné hledat něco zajímavého ke čtení.

Co z toho vyplývá o výchovných metodách mého dětství? Základní nastavení programu dítěte, bylo nechat ho běhat po venku s kamarády a jen ho nějak donutit dostavit se domů na jídlo a spánek. Nedalo-li se jít ven, bylo třeba nějakého výchovného zásahu, který tuto nepříjemnou dobu činil snesitelnější (hraní deskových her, výroba hraček nebo četba). Podle těchto zásad jsem se pokoušela ve výchově postupovat. Ale zdá se mi, že v současnosti se něco stalo s tím základním nastavením dětí. Děti ven nejdou, protože doma se nenudí, mají zábavu u televize nebo počítače. Navíc, venku není nikdo, s kým by si hráli, protože všichni sedí doma u televize nebo počítače. Rodiče se tedy snaží dostat děti ven a co nevíce jim to všelikými výlety a akcemi zpříjemnit. Někam se poděly dva výchovné stimuly mého dětství: kamarádi a nuda. Jak je ale do výchovy vrátit? A, je to vůbec potřeba? Nevím teď, co si se svým přístupem (aplikovat ve výchově to, co fungovalo na mě) počít.

 

2 thoughts on “Chvála kamarádů a nudy

Zanechat Odpověď

