Kurz psaní: IMRaD

Jak píše Stephen B. Heard ve Vědcově průvodci psaním (kapitola 8), dnes povinné členění článku podle IMRaD (Instroduction, Methods, Results and Discussion = úvod, metody, výsledky a diskuse), se ustálilo vlastně až nedávno, někdy v polovině minulého století. Tento standardní postup zajišťuje, aby pisatel něco neopomněl, a čtenáři umožňuje rychlou orientaci a pochopení vědeckého sdělení. Kdo si chce ověřit význam IMRaD, nechť si zkusí přečíst článek z 19. století z nějakého botanického časopisu, který už vychází dostatečně dlouho (třeba Flora, ale znalost němčiny je nezbytná). Umíte-li azbuku, poslouží vám stejně současný článek z ruského botanického časopisu (např. Botaničeskij žurnal).

Popravdě řečeno, pro mě mají například sdělení Thilo Irmishe v Botanických novinách (Botanisches Zeitung) z poloviny 19. století svoje literární kouzlo. Autor začíná tím, že popisuje, jak se k němu rostliny dostaly, kdo mu je daroval nebo kde je našel, pokračuje popisem jejich růstu a sdělení najednou končí v polovině s poznámkou „pokračování příště“. K tomu si ještě musíte přimyslet, jak je autor psal brkem na papír a poslal poštou, která byla odvážena z malého městečka, kde bydlel (Sonderhausen v Durinsku) odpoledním dostavníkem do Berlína. V nakladatelství je potom někdo vysázel, korektor opravil, jeden obtah poslali Irmischovi, ten ho s poznámkami poslal zase zpět, vše se opravilo, zkompletovalo a potom jste si to na pokračování mohli přečíst ve svých oblíbených Botanických novinách k sobotnímu kafi.

IMRaD je užitečné schéma, ale musíte ho naplnit a to má také svá pravidla. Takové nejobecnější je pravidlo přesýpacích hodin, které nám říká, že text má být v začátcích článku co nejobecnější (nejširší) a má se potom tematicky zužovat k vašemu konkrétnímu problému. Od konkrétního problému se má zase rozšiřovat, takže v závěrečném odstavci diskuse je stejně obecný, jako v prvním odstavci úvodu. Další užitečnou zásadou je, že celým sdělením se musí táhnout červená nit, čímž se myslí, že se nemáte zakecat úplně o něčem jiném, než je váš příběh. Zkusila jsem se obě tyto zásady graficky znázornit tady: IMRaD

V záhlaví je obrázek přelévacích hodin (věc typicky třeboňská), přesýpací jsem v archivu autora nenašla.

Advertisements

2 thoughts on “Kurz psaní: IMRaD

  1. Pingback: Kurz psaní: název a abstrakt – klimesovajitka

  2. Pingback: Kurz psaní: umění úvodu (ii) – klimesovajitka

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s