Čarodějnice

Musím konečně napsat něco o čarodějnicích. Právě je to aktuální, protože Filipojakubská noc byla nedávno.

Dělám už léta pozvánky na slet čarodějnic, některé obrázky už jsem tady publikovala (tady, tady, tady a tady a tady). Zbožňuji totiž linorytové seriály! Mám několik témat, ke kterým se opakovaně vracím, a právě čarodějnice jsou mým nejoblíbenějším. Zajímavé na těch pozvánkách je, že vlastně nikoho nikam nezvou. V mém rodném městě na východním úbočí Jeseníků, na dohled klasického místa čarodějnických setkání, Petrových kamenů, se žádné pitky u ohýnků 30. dubna nepořádají. Jenom je zvykem ptát se žen a dívek, jestli letí na Petrovy kameny; případně, jestli tam v noci byly a jak se jim to líbilo.  O mém učiteli tělocviku se vyprávělo, že měl průšvih, když pozvánky na slet čarodějnic dával kolegyním do kapsy. Někdo si to vysvětlil jako protistátní činnost, udal ho a on musel potom vysvětlovat celou záležitost na služebně. Bdělé oko zákona bylo totiž na Petrovy Kameny v tuto dobu upřeno, aby odhalilo spiknutí mezinárodních antikomunistických sil a setkání revanšistických a sudeťáckých spolků. Obvykle panuje na konci dubna na Petrových kamenech ovšem takové počasí, že mi bylo případných revanšistů vždy líto.

Čarodějnice jsou jednou za rok příležitost se zamyslet nad svým rodným krajem, který jsem opustila před více než 30-ti lety, a nad kouzelným rokem, který uplynul od toho, co jsem ryla do linolea předcházející pozvánku. Obvykle se tak na obrázku objeví nějaká aktualita z mého života. Letos je zajímavé spíš to, co se neobjevilo. Chtěla jsem konečně po dlouhé době vyrýt čarodějnici opravdu v dubnu a ne až se zpožděním někdy na podzim, jak je mým zvykem. Shodou okolností jsem byla poněkud jarně přepracovaná a tak jsem si vybrala jen malý odřezek linolea, na který se vešlo jen koště a jedno malé aktuální sdělení. Interpretujte si prosím po svém.

Zanechat Odpověď

